تاکید بر لزوم توجه به سینماشعر و سینمای شاعرانه در جشنواره سلفی20
به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، تهران (پانا) - در نخستین جلسه شورای سیاست گذاری دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی20، با اشاره به پشتوانه های فرهنگی ایران در دو حوزه سینما و ادبیات، بر لزوم توجه به سینمای شاعرانه و ارتباط شعر و سینما تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه سلفی20، نخستین جلسه شورای سیاست گذاری این رویداد با حضور حبیب ایل بیگی، دکتر روح الله حسینی، لاله اسکندری، دکتر محمدجواد حق شناس، مهرداد خوشبخت، کامران رسول زاده و مریم دوستی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار گردید.
در این نشست، دبیر جشنواره درباره عملکرد دوره قبل این رویداد و اهداف این دوره از جشنواره سخن گفت و اعضای جلسه ضمن بیان مزایا، مسائل و موانع برگزاری، پیشنهادهایی برای توسعه و پررنگ شدن بحث سینماشعر مطرح کردند. بعلاوه اعضای شورا بر ایجاد زیرساخت های لازم جهت تبیین ارتباط سینما و شعر و سینمای شاعرانه و توجه بیشتر به مباحث آموزشی در این باره تاکید کردند.
بعلاوه ارائه راهکارهایی برای ایجاد فضای گفت وگو و امکان برگزاری پنل های اموزشی و منتقدانه انلاین از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد.
مریم دوستی دبیر و موسس این رویداد با اشاره به اهداف این جشنواره در زمینه فرهنگسازی گفت: ما در کشوری غنی از فرهنگ و ادبیات و شعر زندگی می کنیم. شعر زبان محبت است و تجلی آن در سینما می تواند فضای جامعه را در شرایط پیغامدهای کرونا، تلطیف کند. دو حوزه سینما و شعر می توانند در کنار هم انتقال مفاهیم انسانی را توسعه داده و دریچه ای تازه از جهان هنر را بگشایند.
حبیب ایل بیگی هم با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سینماشعر بیان نمود: در حوزه شعر و ادبیات، بحث مهر و محبت و دوست داشتن کمتر در مراکز آموزشی، آموزش داده می گردد. دوست داشتن همدیگر و محبت کردن چیزی است که همه جهان بسیار به آن احتیاج دارد. سینمای ایران را از ابتدا سینمایی شاعرانه می دانند و تبلور پیوند سینما و شعر در فیلم ها اتفاق خوبی است.
در ادامه دکتر روح الله حسینی با اشاره به پرداختن به موضوع زندگی با کرونا و پساکرونا در جشنواره گفت: تاثیرات کرونا ممکن است دهه ها ادامه داشته باشد و از ابعاد مختلف جامعه شناختی، مردم شناختی، مالی، سیاسی و... وارد جهانی جدیدی شده ایم. سینمای ما را در جهان با وجه شاعرانگی اش می شناسند که با سینمای اجتماعی تفاوت هایی دارد. سینمای اجتماعی هم وقتی وجهی شاعرانه پیدا می نماید، برای ما مجذوب نماینده می گردد.
بعلاوه کامران رسول زاده ضمن اشاره به شرقی بودن سینمای شاعرانه، اسم کرد: خیال انگیزی در شعر رکن اصلی است و تمام صنایع ادبی در شعر بر اساس خیال انگیزی شکل می گیرد. ما در برشی از تاریخ زندگی میکنیم که شعر به تمام هنرها سرایت نموده و جای چنین موضوعی در میان رویدادهای سینمایی و فرهنگی خالی است.
در ادامه این نشست مهرداد خوشبخت بیان نمود: ادبیات و سینما هر دو موضوعاتی مهم در فرهنگ هستند و ترکیبشان در بخش سینماشعر نو و جدی است. تیتر سینما شعر با سینمای شاعرانه فرق می نماید و می تواند دربرگیرنده سینمای شاعرانه باشد. باید سینمای شاعرانه را بیشتر و بهتر تعریف کرد و شناساند.
بعلاوه لاله اسکندری گفت: سینما و ادبیات جزو لاینفک هم بودند و به هم وصل هستند. باید دید ما در کشورمان با این عقبه در ادبیات و شعر، چقدر از این بضاعت استفاده نموده ایم. این جشنواره به همه شهروندان این امکان را می دهد که بدانند می توانند بدون داشتن ابزار خاص، محتوایی فراوری نموده و در جایی نمایش دهند. این مسئله که همگان می توانند در جشنواره شرکت نمایند و کارشان دیده گردد، به خودی خود اتفاق خوبی است.
در ادامه دکتر محمدجواد حق شناس بیان نمود: کرونا دیگر همراه ما است و ما باید با آن زندگی کنیم اما موضوع سینماشعر فرصت خیلی خوبی برای سینمای ایران است. سینما و شعر، وقتی کنار هم قرار می گیرند، می توانند پیغام ها و ایده های بسیاری را منتقل نمایند. در جهان در حوزه شعر برای ما مزیت جدی قائلند و پیوند استعدادهای جامعه در حوزه سینما و در حوزه شعر می تواند موقعیت خوبی را در این دوره از جشنواره رقم بزند.
در انتها این جلسه احکام اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره، به وسیله مریم دوستی، دبیر و موسس این رویداد، به آنان اهدا شد.
منبع: خبرگزاری پانا