بداهه گویی؛ چگونه در بداهه سخن گفتن مهارت پیدا کنیم؟
به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، چگونه در بداهه سخن گفتن مهارت پیدا کنیم؟ زمانی که بتوانید تحت فشار و شرایط سخت، با تسلط کامل بر خودتان و محیط اطراف، سخن بگویید یعنی توانایی بداهه گویی در شما در حد مطلوبی است. این ویژگی می تواند برای هر کسی چاره ساز و مفید باشد. با یادگیری مهارت بداهه گویی می توانید با فصاحت کلام و اعتماد به نفس بالا، منظور خود را به صورت خلاصه و مفید به دیگران القا کنید.
نقد و بررسی کالاهای دیجیتال| بداهه گویی، عنصر مهمی در سخنرانی و فن بیان است. در جلسات سخنرانی یا جلسات کاری، همواره اتفاقات غیر مترقبه و نامتعارف بسیاری رخ می دهد. شما با پیش فرض ها و آمادگی قبلی نمی توانید، همواره جوابگوی همه احتیاج های یک جلسه سخنرانی یا کاری باشید؛ بلکه ضروری است در لحظه تصمیم بگیرید و سخن بگویید. بداهه گویی در تمام عرصه های زندگی می تواند نجات بخش و مفید باشد و شما را از شرایط سختی که برای پاسخ گویی دارید، برهاند.
حتما در شرایطی گیر نموده اید که لازم بوده در همان لحظه صحبت کنید، یا جوابی ارائه دهید. این موقعیت، شرایط ترسناکی را برای همه به وجود می آورد که بسیاری از آدم ها ترجیح می دهند از آن فرار نمایند. ما به شما می گوییم با این شرایط روبرو شوید و مهارت آن را بدست آورید.
زمانی که بتوانید تحت فشار و شرایط سخت، با تسلط کامل بر خودتان و محیط اطراف، سخن بگویید یعنی توانایی بداهه گویی در شما در حد مطلوبی است. این ویژگی می تواند برای هر کسی چاره ساز و مفید باشد. با یادگیری مهارت بداهه گویی می توانید با فصاحت کلام و اعتماد به نفس بالا، منظور خود را به صورت خلاصه و مفید به دیگران القا کنید.
سخنرانی کردن در جمع برای خیلی ها ترسناک و دلهره آور است. اگر لازم گردد که بدون داشتن وقت کافی برای آماده کردن مطلب سخنرانی کنید، عجیب نیست که احساس کنید جهان دارد روی سرتان خراب می گردد.
شاید بداهه سخنرانی کردن یکی از آن چیز هایی باشد که آدم ها ترجیح می دهند تا می توانند از آن دوری کند. اما این مهارت می تواند در های جدیدی به روی شما بگشاید و فرصت های شغلی خاصی برای تان پدید آورد. وقتی که مجبورید در آخرین لحظات ارائه ای حاضر کنید، مصاحبه کاری طاقت فرسایی پشت سر بگذارید یا نظر یکی از مشتریان سخت گیر را جلب کنید، توانایی بی برنامه صحبت کردن اعتمادبه نفسی که لازم دارید را در شما ایجاد می نماید.
وقتی بلد باشید تحت فشار خوب صحبت کنید، می توانید مدیران تان را تحت تأثیر قرار بدهید و درنظرشان سرشناس شوید. مهارت داشتن در بداهه گویی برای معرفی داخل آسانسوری هم مفید است. معرفی داخل آسانسوری تکنیکی است که می گوید اگر سی ثانیه با سرمایه گذاری در آسانسور باشید، چطوری نظر او را به کسب و کارتان جلب می کنید؟ به عبارتی فرد باید در کمتر از یک دقیقه کسب و کارش را معرفی نموده یا مشتری بالقوه ای را جذب کند. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ به شکل پیروز، و ایجاد ارتباط با اشخاص مهم در گردهمایی های کاری از دیگر حوزه هایی هستند که مهارت در بداهه حرف زدن در آن ها کاربرد دارد.
با تقویت مهارت بداهه گویی یاد می گیرید که با فصاحت، مزاح و اعتماد به نفس حرف بزنید و مقصودتان را واضح، اما مختصر و مفید برسانید.
استراتژی های زیر می توانند در این راستا یاری حال شما باشند.
چه کسی گفته که بداهه حرف زدن حتما چیز ترسناکی است؟ بی برنامه صحبت کردن می تواند خیلی هم مفرح باشد! نگرش شما به هر کار بر کیفیت عملکردتان در آن تأثیر عظیمی دارد و داشتن پیش فرض مثبت، اساس پیروزیت است.
اول از همه سعی کنید به یاری تفکر مثبت، به موقعیت به عنوان فرصتی نگاه کنید که در آن می توانید مهارت و تخصص تان را با دیگران سهیم شوید، اعتباری برای خودتان کسب کنید و به دیگران یاریی نموده باشید.
قدم بعدی این است که یک لحظه بایستید و پیروزیت را در ذهن تان تجسم کنید. تصور کنید سخنرانی را به خاتمه رسانده اید، همه دارند برای تان دست می زنند و لبخند بر لب شان است. خیلی خوشحالید، چون سخنرانی را عالی پیش برده اید و به همه افراد حاضر یاری نموده اید. حس خوبی است نه؟
انتها اینکه از تصدیق های مثبت بهره ببرید تا روحیه تان بهتر شده و اعتمادبه نفس بگیرید. جملاتی مثل جملات زیر می توانند خوب باشند:
- این آدم ها واقعا به شنیدن حرف هایم علاقه مندند
- این قضیه در خصوص من نیست، در خصوص اوناست
- فقط باید با یه سری آدم حرف بزنم، مسئله انقدرم عظیم نیست!
- وقتی شروع کنم به حرف زدن آروم و ریلکس می شم
- همه اینا دوست دارن که من کارمو خوب انجام بدم
- تخصص من برای این افراد مفید خواهد بود
فکر کنید و تصدیق های بامعنی و مثبتی بیابید که مخصوص خودتان باشند. قبل از شروع سخنرانی، این جملات را با خودتان تکرار کنید.
مهم نیست چقدر وقت داشته باشید؛ خیلی مهم است که کمی فکر کنید تا ببینید مخاطبان تان از شما انتظار دارند در خصوص چه موضوعی حرف بزنید؟
اگر در جلسه ای کسی از شما خواست صحبت کنید، اول به مستمع هایتان بیندیشید. چرا اینجا جمع شده اند؟ به یادگیری چه چیز هایی احتیاج دارند؟ چرا از شما خواسته شده تا حرف بزنید؟ چه کار ارزشمندی در این موقعیت می توانید انجام بدهید؟
اگر وقت کافی دارید، خلاصه اولیه ای از رئوس مطالب آماده کنید. برای این کار می توانید از تکنیک PREP بهره ببرید. این کلمه از حروف اول چهار کلمه تشکیل شده که چهار مرحله زیر را نشان می دهد:
نکته (Point) - حرف اصلی تان را واضح و تعیین در مقدمه بگویید.
استدلال (Reason) - دلیل تان برای این نکته اصلی چیست؟ عقاید خودتان، پژوهش ها، آمار ها و هر داده دیگری که به اعتبار مطلب اضافه کند را ذکر کنید.
مثال (Example) - در اثبات حرف تان مثالی بیاورید.
نکته (Point) - نکته اصلی را یک بار دیگر بیان کنید. سعی کنید نتیجه را به مقدمه ربط بدهید.
اگر ترجیح می دهید به جای PREP، یک کلمه فارسی به یاد بسپارید، می توانید حروف اول مراحل بالا را ترکیب نموده و از کلمه اختصاری نامن بهره ببرید.
سعی کنید همواره برای بداهه حرف زدن آماده باشید. همواره یک کاغذ و قلم کنارتان باشد تا بتوانید یادداشت بردارید و برای حرف هایتان یک برنامه ریزی سریع بکنید. هنگام حرف زدن هم تکنیک PREP را به خاطر داشته باشید تا حرف های اصلی که می خواهید بزنید یادتان بماند.
این صحبت های دقیقه نودی می توانند حسابی به آدم استرس بدهند، عصبی مان نمایند و باعث شوند احساس عدم آمادگی کنیم. یاد بگیرید حاضرجواب باشید تا بتوانید در این موقعیت ها آرامش خود را حفظ کنید و خوددار بمانید.
اگر قرار است برای جمعی سخنرانی کنید و چند دقیقه بیشتر برای آماده شدن وقت ندارید، چند تا نفس عمیق بکشید تا کمی سرعت اوضاع را کم نموده و آرام شوید. اگر وسط جمع هستید، خیلی آرام از جایگاه تان بلند شوید و با قدم های آهسته و حساب شده به طرف تریبون بروید. این کار ها کمی وقت اضافه برای تان ایجاد می نماید تا بتوانید افکارتان را منظم کنید.
وقتی پشت تریبون ایستاده اید، ممکن است احساس کنید که فوری باید شروع به صحبت کردن کنید. در مقابل این میل قوی تسلیم نشوید! به جای آن چند نفس عمیق بکشید تا خودتان را آرام کنید و به افکارتان سر و سامان ببخشید. به زبان بدن تان توجه داشته باشید. راست بایستید، شانه هایتان را عقب بدهید و مستقیم به مستمعین نگاه کنید.
لازم نیست به خاطر اینکه آماده نیستید یا اینکه در آخرین لحظه برای صحبت آمده اید، معذرت خواهی کنید. به احتمال زیاد مستمع ها اصلا متوجه هم نمی شوند که شما آماده نیستید! به جای آن جملات تصدیقی را برای خودتان تکرار کنید و یادتان بیاورید که مستمع ها هم دوست دارند شما کارتان را خوب انجام دهید. شمرده حرف بزنید، صادق باشید و ببینید چطوری می توانید چیزی به مستمع هایتان اضافه نموده یا یاری شان کنید. تمرکزتان را حفظ کنید، جلوی وراجی تان را بگیرید، یک حرف را دوباره و دوباره تکرار نکنید و سعی کنید حواس تان پرت نگردد.
اگر در جلسه پرسش و پاسخ شرکت دارید، وقتی سؤالی از شما پرسیدند آن را شمرده شمرده تکرار نموده یا اینکه با عوض کردن کلمات آن را به شکل دیگری بیان کنید. به این ترتیب فرصتی دارید تا در خصوص جواب تان کمی بیندیشید. علاوه بر این، به مخاطبان تان هم نشان می دهید که دارید به سؤال ها فعالانه گوش می کنید.
نکته:
بد نیست چند تا سخنرانی کوتاه آماده یا چند داستان و جوک از قبل در چنته داشته باشید. می توانید این ها را سر فرصت جلوی آینه تمرین کنید.
یکی از تمرینات راه گشا این است که یک موضوع را انتخاب کنید، سی ثانیه به خودتان برای حاضر کردن رئوس کلی مطلب فرصت بدهید و بعد دو سه دقیقه در خصوص آن موضوع صحبت کنید.
یکی از بهترین راه ها برای اینکه بتوانید راحت تر در جمع ها حرف بزنید، این است که به گروه ها و انجمن هایی که مختص سخنوری و فن بیان هستند و به اعضایشان یاری می نمایند تا مهارت های سخنوری شان را بهبود ببخشند، بپیوندید.
نحوه کار این گروه ها راحت است: شما و بقیه اعضا جایی جمع می شوید و به نوبت، هم به طور فکر شده و با برنامه ریزی سخنرانی می کنید و هم به طور بداهه. در این جلسات مربی یا استادی وجود ندارد؛ بلکه این اعضا هستند که در خصوص عملکردتان به شما بازخورد های سازنده می دهند. شرکت در این جلسات راهی عملی و مفرح برای کسب تجربه برای حرف زدن در جمع است.
در حال حاضر چنین گروه هایی در ایران زیاد نیستند و آموزش سخنوری بیشتر به شکل دوره ها و کارگاه های یک روزه انجام می گردد. اگر نتوانستید چنین انجمنی پیدا کنید، می توانید خودتان یک گروه تشکیل بدهید! چند نفر پیدا کنید که به چنین کاری علاقه مند باشند. می توانید از بین اطرافیان، دوستان، همکاران و حتی همسایه ها کسانی را پیدا کنید و یا حتی در جایی آگهی بدهید. به یاری اعضا زمان و مکانی برای جلسات تعیین کنید. اگر اعضای گروه تان مشتاق و فعال باشند، این جلسات در گذر زمان رها نمی شوند و همه پیشرفت زیادی در سخنوری می نمایند.
دنبال راه های دیگری هم بگردید تا از گوشه امن تان بیرون بیایید و خودتان را به چالش بکشید. در جلسات اهالی ساختمان شرکت کنید و از مسائلی که برای تان مهم است، حرف بزنید. دفعه بعدی که احتیاج به شخصی برای معرفی سخنران بود، شما داوطلب شوید. هرچقدر بیشتر در حرف زدن برای جمع تجربه کسب کنید، وقتی کسی در لحظه آخر میکروفن دست تان می دهد، کمتر استرس می گیرید.
اگر قبل از اینکه شروع به صحبت کنید دچار اضطراب شدید، چند بار نفس های عمیق آرام و طولانی بکشید. تنفس عمیق ضربان قلب تان را پایین می آورد، افکارتان را مرتب می نماید و باعث می گردد با اعتمادبه نفس بیشتری جلو بروید.
یک کار خوبِ دیگر هم این است که از دور به قضیه نگاه کنید. یک ماه بعد، یک سال یا حتی پنج سال بعد این سخنرانی بداهه چه اهمیتی خواهد داشت؟ حتی اگر کار را خراب کنید، بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟ بیشتر وقت ها اگر به دورنمای کلی نگاه کنید، این موقعیت ها اصلا اهمیتی نخواهند داشت. پس بر آرامش داشتن تمرکز کنید و از این تجربه لذت ببرید!
سخن آخر اینکه یاد بگیرید هیجانات تان را مدیریت کنید. اضطراب کاملا قابل کنترل است. حتی ممکن است استرس برای تان وجه امتیازی بگردد و به یاری آن یک سخنرانی عالی داشته باشید! پس نترسید و جلو بروید!
منبع: وورکساز - چطور
منبع: فرادید