لزوم معرفی هنر نگارگری ، مسئولین هنرمندان تجسمی را دریابند
به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، رئیس مرکز هنر های تجسمی حوزه هنری گفت: نگارگری جزو هنر هایی است که اگر کار نشوند مانند نقاشی قهوه خانه ای از بین می رود. نگارگری هنری است که از سنین پایین باید با آن ارتباط گرفت. این پیشنهاد ما به وزارت اموزش پرورش است که نگارگری در هنرستان یک سر فصل کامل داشته باشد تا دانش آموزان با این فضا اشنا شوند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر نقد و بررسی کالاهای دیجیتال؛ نمایشگاه نگارگری گروهی به همت استاد امیر حسین اقا میری و هنرجویان با عنوان نگارگران در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری کار خود را اغاز نموده است. این نمایشگاه علاوه بر هنرجویان و علاقه مندان، میزبان رئیس مرکز هنر های تجسمی حوزه هنری، مسعود شجاعی طباطبایی بود. طباطبایی ضمن بازدید از نمایشگاه به همراه امیر حسین اقا میری و گفت و گویی کوتاه درباره برخی از اثار با ایشان، از برپایی این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و به نمایش گذاشته شدن اثار هنرجویان در کنار استاد اقامیری را اتفاق قابل تحسینی دانست. به همین دلیل در محل نمایشگاه با ایشان به تبادل نظر نشستیم.
ارزیابی شما از نگارگری به صورت کلی در مقایسه با نمایشگاه هایی که در این حوزه برگزار میشوند چیست؟
شجاعی طباطبایی: نگارگری یعنی خیالی نگاری و این خیالی نگاری بر اساس شعر و ایات قرانی است. کاری که اقای اقا میری می نمایند از این جهت ارزشمند است که نسلی از هنرمندان جوان را با نگارگری اشنا می نمایند و شرایط به گونه ای رقم می خورد که برخی از ان دوستان جایگزین شوند، چون نگارگری جزو هنر هایی است که اگر کار نشوند مانند نقاشی قهوه خانه ای از بین می رود. هنری که با پرده خوانی و نقالی همراه بود و از دل مردم بیرون امد و در یک مقطعی به شدت مورد اقبال نهاده شد، اما امروز تعداد کسانی که این حوزه کار می نمایند به انگشت ها یک دست هم نمی رسند.
هدفی که از ارائه این اثار در قالب نمایشگاه مورد انتظار است چیست؟
شجاعی طباطبایی: در وهله اول نگارگری هنری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر نیز زمینه ای برای تشویق هنرمندان جوان به همراهی استاد در این نمایشگاه فراهم شده که این اثار دیده شوند.
در وهله بعدی شناسایی هنرمندان است. اینکه به مسئولین تاکید کنیم هنرمندان را دریابند، چون نگارگری بسیار وقت گیر و پر زحمت است. برخی از کار های خود استاد به گفته ایشان یک سال طول کشیده. این هنر، چون خیالی است و از فکر هنرمند می اید به علاوه با اشعار ایات قران همراه است، می گردد در فضای اجتماعی ان را به نمایش گذاشت و از ان بهره برد؛ کما اینکه برخی کار ها در فضای شهری به نمایش در امدند مثل اثر مادر شهید استاد محمد علی رجبی روی یکی از دیوار های میدان فردوسی که کار بسیاری فاخری است. این بسیار اتفاق خوبی است و مردم فرصت بیشتری در فضای شهری دارند تا با مکث و تماشای این اثار از مضامین ان بهره ببرند. به علاوه در این دوره با حمایت شهرداری و سازمان زیبا سازی هم رو به رو شدیم که در پی محتوا هستند. ما همین محتوا ها را می توانیم معرفی کنیم و تبدیل به اثاری کنیم که روی دیوار قرار بگیرند. اثار فاخر و پر از رنگی که هر تماشاگری با هر بار رد شدن از مقابل ان بخشی از معنا را دریافت می نماید و این به خود خودی اتفاق خوبی است.
گرچه در فصای مجازی هم تمهیدانی انجام شده و می توان تمام این اثار را به وسیله سایت حوزه هنری به صورت تور مجازی و با حرکت داخل نمایشگاه مشاهده کرد. اطلاعات مربوط به هر تابلو نیز در کنار ان در دسترس است. در حال حاضر بیشترین بازدید ما به وسیله همین فضا های مجازی است.
پیوند حوزه هنری و شهرداری به چه صورت باید اتفاق بیفتد تا کار ها دیده و در معرض عموم قرار بگیرد؟
شجاعی طباطبایی: در حال حاضر می توان با همین نمایشگاه پیش رفت و پیشنهاد داد که از اثار در فضای مجازی تماشا نمایند و برخی را روی دیوار قرار دهند مثل سعی صفا ومروه که خود استاد کار کردند.
دانشجو:در نمایشگاه اثار از یک میلیون تا پانزده میلیون قیمت گذاری شده اند؛ اصول قیمت گذاری اثار چیست؟
شجاعی طباطبایی: به جز کار های استاد که قیمت ندارند و اصولا به جهت جایگاه والای معنوی ان ها، قابل قیمت گذاری هم نیستند، باقی کار ها به جهت سابقه و مبتدی بودن و استادی است. برخی کار ها نیز اثار مشق هستند و از اثار فاخر مثل اثار استاد نیز کپی شده اند. ما باید در زمینه اموزش نیر کار کنیم. گرچه اموزش نگارگری کار پیچیده ای است و نمی گردد به چند جلسه ساده اکفتا کرد بلکه باید استاد و هنرجو در ارتباط باشند و اثار عیب یابی شوند.
دانشجو:تذهیب چرا پیروز تر از نگارگری است و جایگاه اشنا تری نسبت به نگارگری در میان مردم دارد؟
شجاعی طباطبایی:، چون تذهیب همراه با خوش نویسی است و خوش نویسی همواره خواستار و مشتری دارد و با تذهیب که امیخته می گردد به هنر مجذوب کننده و از نظر کیفی خوبی تبدیل می گردد. به علاوه کار تذهیب در بازار هنر جایگاه خوبی دارد، اما نگارگری نه، باید وقت گذاشت و ان را معرفی کرد هم به وسیله نمایشگاه هم به وسیله ارائه ان در نمایشگاه ها.
به جز مواردی که ذکر شد نگارگری را چگونه به کار بگیریم تا هم بیشتر شناخته گردد هم علاقه مندان بیشتری به جهت یادگیری آن اقدام نمایند؟
شجاعی طباطبایی: نگارگری هنری است که از سنین پایین باید با ان ارتباط گرفت. فضایی که به زیبایی نقش زده شده و باید از سنین پایین در معرض بچه ها قرار بگیرد و در کتاب های درسی با این هنر فاخر ارتباط گرفته گردد. از دوران کودکی و نوجوانی است که باید در این زمینه کار جدی صورت بگیرد. این پیشنهاد ما به وزارت اموزش پرورش است که نگارگری در هنرستان یک سر فصل کامل داشته باشد تا دانش اموزان با این فضا اشنا شوند.
منبع: خبرگزاری دانشجو