فهرست کتب مرجع علوم پزشکی تا بهمن ماه به دانشگاهها اعلام می شود
به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در ارتباط مجازی که با نشست منطقه 3 آمایشی کشور برقرار کرد، گفت: از جمله مهمترین توفیق های بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این است که مسئولین دانشگاهها را برای مباحث آموزش گردهم می آورد و خوشحالیم که با تشکیل مناطق آمایشی دانشگاههای مناطق همکاری خوبی با یکدیگر دارند.
لاریجانی به الگوی تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامه از تمام اسناد بالادستی مرتبط کشور استفاده شده و در ابتدای دولت دوازدهم با بازبینی اسناد بالادستی کشور، برنامه های کلان کشوری و نظرات دانشگاهها این بسته ها بازنگری شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هدف از بسته مرجعیت علمی در دانشگاههای کشور این است که ماموریت ملی دانشگاه مشخص شود و اساتید بدانند در چه مسیری باید حرکت نمایند.
استفاده دانشگاهها از منابع خارج از دانشگاه برای اجرای ماموریت ها
وی گفت: ما می خواهیم دانشگاهها نقش های ملی و بین المللی داشته باشند و از منابع خارج از دانشگاه برای اجرای این ماموریت ها استفاده نمایند.
لاریجانی به اقدامات کمیسیون ملی کتب مرجع اشاره کرد و گفت: فهرست کتب مرجع علوم پزشکی تا بهمن ماه به دانشگاهها اعلام خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مهم است که دانشگاهها محیط خود را به صورت فعال رصد نمایند و متناسب با نیازهای حال و آینده نظام سلامت و پیشرفت فناوری های روز دنیا نسبت به گسترش آموزش علوم پزشکی اقدام نمایند.
راه اندازی کمیسیون ملی آموزش های مهارت
وی از راه اندازی کمیسیون ملی آموزش های مهارتی نام برد و گفت: دانشگاهها و موسسات خصوصی که آمادگی برگزاری دوره های مهارتی در حوزه علوم پزشکی را دارند می توانند به این کمیسیون اعلام نمایند و نسبت به ارائه این آموزش ها با مجوز وزارت بهداشت اقدام نمایند.
لاریجانی با اشاره به اینکه برنامه 5 ساله نیروی انسانی کشور در دست تدوین است، گفت: مناطق آمایشی می توانند در برش منطقه ای این برنامه نیازهای خود را مدنظر قرار دهند و تفاهم نامه هایی با هر یک از مناطق در این زمینه منعقد می شود.
طراحی دوره های مجازی کارآفرینی برای دانشجویان علوم پزشکی
وی از برنامه ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای توسعه مهارت های کسب و کار و کارآفرینی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی سخن گفت و اضافه کرد: دوره های مجازی کارآفرینی در حال طراحی است و هدف این است که دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی ما بتوانند از راه تولید علوم ثروت آفرینی نمایند و به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف از آمایش سرزمینی ایجاد شبکه همکاری بین دانشگاه های کلان منطقه است، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد که وزارت علوم و دانشگاه آزاد هم از الگوی آمایش مشابه پیروی نمایند تا شبکه تبادلات علمی گسترده در مناطق ایجاد شود.
راه اندازی رشته های بین رشته ای در دانشگاه های علوم پزشکی
وی با تاکید بر لزوم توجه به رشته های بین رشته ای گفت: تا زمان توسعه الگوی آمایش در تمام نهادهای علمی کشور دانشگاه های علوم پزشکی باید با استفاده از ظرفیت ها و گروه های خود نسبت به راه اندازی رشته های بین رشته ای اقدام نمایند.
لاریجانی بر لزوم توجه به ظرفیت بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی سلامت تاکید کرد و گفت: تجارب خوبی در این زمینه در منطقه 3 آمایشی وجود دارد که لازم است با استفاده از الگوی ابلاغی وزارت بهداشت گسترش یابد.
وی از گسترش مأموریت گرایی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور سخن گفت و گفت: اجرای مأموریت ها طی همین مدت کم دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته و موفقیت های ملی با اقدامات مناطق در سطح ملی و در زمینه های مثل گسترش علوم پرستاری، ترافیک، دندانپزشکی و ... به دست آمده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تشکیل کمیته های اخلاق در آموزش و شورای اخلاق در دانشگاه های علوم پزشکی را از دیگر دستاوردهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: راه اندازی سامانه Education Iran باعث شده دانشگاهها بتوانند ظرفیت های خود را در سطح بین المللی معرفی نمایند و امروز دانشگاه های علوم پزشکی کشور بزرگترین برگزار نماینده آزمون های بین المللی هستند.
وی با اشاره به راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی و ظرفیت های این دانشگاه گفت: از دانشگاه های علوم پزشکی کشور انتظار می رود از این ظرفیت استفاده نمایند و با ساز و کاری بسترهای ارائه برنامه های درسی به صورت مجازی را فراهم نمایند.
اتمام اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی
لاریجانی از اتمام اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی خبر داد و گفت: نتایج اعتباربخشی در شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی تصویب شده و به دانشگاه ها فرصت داده شده تا چنانچه نکته ای در این خصوص وجود دارد منعکس نمایند.
ارزیابی مثبت مرکز پژوهش های مجلس از بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به سایر دستاوردهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: مرکز پژوهش های مجلس مطالعه ای بر روی اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام داده که در مجموع ارزیابی مثبتی از این امر داشته است. نتایج این گزارش به زودی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ و منتشر می شود.
وی با بیان فرایند بازبینی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه اقدام سطوح مختلف نظام آموزش عالی سلامت برای اجرای این بسته ها طراحی شده و از دانشگاه های خواسته شده تا دو سطح راهبردی و عملیاتی این برنامه را متناسب با ظرفیت ها و نیازهای دانشگاه تکمیل نمایند.
لاریجانی گفت: هدف این است که تمامی سطوح در ستاد و دانشگاه های علوم پزشکی بدانند چه برنامه ای را در حوزه آموزش دنبال نمایند و امیدواریم اجرای این اقدامات بسترهای مناسبی برای تحولات بنیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور فراهم کند.
منبع: ویکی گرام