کشف یک سیاره فراخورشیدی در نزدیکی زمین

به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، دایانا کوساکوفسکی، ستاره شناس مؤسسه نجوم ماکس پلانک در آلمان، گفت: هنگامی که ما داده های ستاره Wolf 1069 b را تجزیه و تحلیل کردیم، سیگنال واضح و کم دامنه ای از سیاره ای با جرم تقریباً زمین کشف کردیم. این سیاره در مدت 15.6 روز در فاصله ای معادل یک پانزدهم فاصله بین زمین و خورشید به دور ستاره مذکور می چرخد.

کشف یک سیاره فراخورشیدی در نزدیکی زمین

ستاره شناسان یک سیاره فراخورشیدی مشابه زمین به نام Wolf 1069 b را در فاصله 31 سال نوری از زمین کشف کردند.

اگرچه ستاره شناسان تا به امروز بیش از 5200 سیاره فراخورشیدی را کشف نموده اند که کمتر از 200 مورد آن ها سنگی هستند، اما همچنان کشف یک سیاره فراخورشیدی نو همواره هیجان انگیز است.

در یک مطالعه نو، گروهی متشکل از 50 ستاره شناس از سراسر دنیا وجود سیاره فراخورشیدی Wolf 1069 b را که به دور یک ستاره کوتوله قرمز به نام Wolf 1069 می چرخد و تنها 31 سال نوری از زمین فاصله دارد را تأیید کردند.

چیزی که این کشف را به ویژه جالب می نماید، این است که Wolf 1069 b به طور بالقوه یک دنیای سنگی است که جرم آن تقریباً 1.26 برابر و مقدار آن 1.08 برابر جرم زمین است. Wolf 1069 b بعلاوه در منطقه قابل سکونت ستاره خود می چرخد و همین امر آن را به یک گزینه اصلی برای وجود آب مایع در سطح آن تبدیل می نماید.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد Wolf 1069 b این است که به صورت کشندی به ستاره مادر خود قفل می گردد، به این معنی که یک طرف همواره در نور روز و طرف مقابل همواره در تاریکی است.

قفل کشندی (Tidal locking) یا قفل گرانشی زمانی پیش می آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همواره به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو نموده باشد. آشناترین نمونه این پدیده همبستگی جزر و مدی کنونی ماه نسبت به زمین است.

کشف قابل توجه Wolf 1069 b با ابزار CARMENES تلسکوپ 11.5 فوتی (3.5 متری) رصدخانه کالاار آلتو در اسپانیا ممکن شد. CARMENES می تواند اجرام نجومی را با استفاده از دو طیف نگار مجزا در کانال های بصری و نزدیک به فروسرخ رصد کند. این ابزار، Wolf 1069 b را با استفاده از روش تشخیص سیاره فراخورشیدی معروف به سرعت شعاعی که تکان های کوچکی را در مکان ستاره ناشی از گرانش سیاره تشخیص می دهد، کشف کرد.

با توجه به فاصله نسبتاً کوتاه آن از زمین، یعنی 31 سال نوری، Wolf 1069 b اکنون ششمین سیاره فراخورشیدی نزدیک به جرم زمین دارای احتمال حیات است.

منبع: فرادید