صندوق پروژه؛ ریسمانی برای مهار غول نقدینگی و تکمیل طرح های زیربنایی ، وعده های دژپسند و اسلامی توخالی بود!
به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، با توجه به وعده های چندباره مسئولین مالی مثل وزیر راه و شهرسازی و وزیر اقتصاد و امور دارایی و نزدیک شدن به خاتمه دولت دوازدهم، متاسفانه هنوز صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری پروژه محور فعال نشده اند.
گروه اقتصادی نقد و بررسی کالاهای دیجیتال- سینا احدیان؛ علی رغم تاکید چندباره مسئولین و با توجه به نزدیک شدن به خاتمه عمر دولت دوازدهم، هنوز وعده تاسیس صندوق های سرمایه گذاری پروژه محور محقق نشده است. صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سهامی عام پروژه محور به اسم یکی از ابزار های نوین تامین اقتصادی مبتنی بر بازار سرمایه می تواند تاب آوری اقتصاد ایران را که تامین اقتصادی در آن بیشتر به صورت بانک محور است افزایش داده و فراوری را رونق ببخشد. تاسیس این صندوق ها می تواند با جذب نقدینگی های سرگردان در جامعه منبع خوبی برای تامین اقتصادی پروژه های نیمه تمام ملی و استانی و یا حتی طرح های تازه باشد و با سوددهی مناسب، مردم را در ساخت پروژه های عمرانی، فراوریی و زیرساختی و رشد و توسعه کشور در راستای ارتقاء مشارکت مردم در اقتصاد کشور مشارکت می دهد.
بیشتر بخوانید:
یک تیر و دو نشان تاسیس صندوق های سرمایه گذاری پروژه محور
سوددهی به مردم با ایجاد شرکت های پروژه محور بجای فروش اوراق
وعده هایی که اجرایی نشد
فرهاد دژپسند؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت، مرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در نود و هفتمین شورای تبادل نظری دولت و بخش خصوصی اسم کرد که تا اول مهر 1399 چندین صندوق پروژه مشتمل بر پروژه های دولتی و خصوصی فعال خواهند شد. وی بعلاوه چهارم شهریورماه سال گذشته طی تبادل نظریی در رسانه ملی از عرضه 10 صندوق پروژه در بورس تا خاتمه شهریورماه اطلاع داد و خاطرنشان کرد که 12 طرح نیمه تمام وزارت راه و شهرسازی به وسیله صندوق های سرمایه گذاری پروژه محور تامین اقتصادی خواهند شد.
بعلاوه محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی در چند نوبت از تشکیل صندوق های سرمایه گذاری پروژه بورسی برای تکمیل پروژه های بزرگراهی، آزادراهی و ریلی اطلاع داد. برای مثال، دهم اردیبهشت ماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی از تامین اقتصادی 12 پروژه ریلی و آزادراهی به وسیله بازار سرمایه اطلاع داد و گفت: هم اکنون در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم تا با جذابیت این طرح ها از یک سو و مقبولیت عمومی بازار سرمایه از سوی دیگر، این تأمین اقتصادی انجام گردد. در مورد نحوه عرضه هم چند الگو داریم که یکی از آن ها عرضه سهام هر پروژه به شکل صندوق پروژه ای مستقل و دیگری به صورت ایجاد صندوق پروژه تجمیعی است.
ببینید:
صندوق پروژه وعده بورسی وزیر اقتصاد محقق نشد
وی بعلاوه در جمع اعضای انجمن شرکت های راهسازی در تاریخ 18 خردادماه سال گذشته با تاکید بر ضرورت تحول در موضوع سرمایه گذاری حداکثری برای توسعه راه های کشور به ویژه آزادراه ها و بزرگراه های اصلی گفت: اکنون با توجه به حکم مترقی بند 6 تبصره 19 قانون بودجه سال 99 که با پیشنهاد و پیگیری وزارت راه و شهرسازی برای اولین بار در لایحه و سپس قانون بودجه درج شده است، امکان توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی کاملا فراهم شده و خوشحالیم این حکم را برای اولین بار مطرح کردیم. اسلامی با اشاره به عزم وزارت راه و شهرسازی برای استفاده بهینه از بازار سرمایه برای تامین منابع اقتصادی پروژه های این وزارتخانه گفت: بیش از 12 پروژه آزادراهی و ریلی در حال آماده شدن برای عرضه در بازار بورس هستند.
صندوق پروژه؛ ریسمانی برای مهار غول نقدینگی
در همین ارتباط، محمد جواد شاهجویی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در تبادل نظر با خبرنگار اقتصادی نقد و بررسی کالاهای دیجیتال گفت: با توجه به حجم بالای پروژه های نیمه تمام عمرانی و اندازه بالای اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل آن ها از یک سو و اهمیت بالای وجود این زیرساخت ها به اسم پیشران توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی از سوی دیگر، شاید بتوان ادعا کرد که ایجاد صندوق های سرمایه گذاری پروژه محور یا تاسیس شرکت های سهامی عام پروژژه می توانست بزرگترین دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم در سال خاتمهی باشد که متاسفانه به جای تسهیل در اجرای آن، مسئولین مربوط به این حوزه صرفا به بیان وعده های گوناگون در مقاطع زمانی مختلف بسنده کردند.
وی اضافه کرد: در شرایطی که اقتصاد ایران با چالشی تحت اسم غول نقدینگی دست و پنجه نرم می نماید، مسئولین دولتی می توانستند با تسریع در امر ایجاد صندوق های سرمایه گذاری پروژه محور، هم این غول را مهار نمایند و هم از آن به اسم موتور توسعه اقتصادی کشور آن هم در اوایل گام دوم انقلاب، بهره ببرند. بدون شک، سازوکار تامین اقتصادی به روش صندوق های سرمایه گذاری پروژه محور در صورت اجرای درست و کارشناسی، می توانست انقلابی در حوزه تکمیل زیربنا های اقتصادی و نتیجتا جهش در حوزه فراوری و مقاوم شدن اقتصاد ایجاد نماید.
به فروش نفت یا ایجاد بدهی احتیاجی نیست؛ مردم باید وارد صحنه شوند
این پژوهشگر اقتصادی در بخش دیگری از صحبت های خود، با انتقاد از شیوه های معمول در تامین اقتصادی پروژه های زیرساختی، به معایب این شیوه ها پرداخت و گفت: پیشتر به واسطه فروش بدون مانع نفت و حصول عایدی های ارزی، بودجه های عمرانی مشخص شده در لوایح سنواتی بودجه هم سهم معقولی داشت و هم تا حد قابل قبولی تامین می شد. اما در سال های اخیر که فروش نفت با چالش روبرو شده است، هم سهم بودجه عمرانی از بودجه عمومی کشور کاهش پیدا نموده است و هم اندازه تحقق بودجه عمرانی بسیار نامطلوب است. بنابراین، نتیجه حاصل شده، انباشته شدن پروژه های نیمه تمام عمرانی است که زنگ خطر توقف رشد اقتصادی را به صدا درآورده است. بعلاوه راه چاره جایگزین انتشار اوراق مشارکت یا به تعبیر دقیق تر فروش اوراق بدهی آن هم در شرایطی که مقصد مبالغ جمع آوری شده لزوما پروژه های زیرساختی نیست، منطقی به نظر نمی رسد. ضمن آنکه با توجه به شرایط تورمی موجود در اقتصاد، در این روش صرفا خریداران اوراق هستند که آسیب می بینند و با کاهش ارزش سرمایه خود روبرو می شوند.
شاهجویی گفت: بنابراین برترین راه چاره برای تکمیل پروژه های زیرساختی از یک سو و از سوی دیگر راهنمایی نقدینگی مردمی به سمت بخش مولد اقتصاد که ضمن تاثیر مثبت بر اقتصاد کلان کشور، موجبات منتفع شدن مردم و سرمایه گذاران را فراهم می نماید، ایجاد صندوق های سرمایه گذاری پروژه محور و تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه است که متاسفانه مسئولین دولتی در حال از دست دادن فرصت برای اجرای هر چه سریعتر آن هستند.
منبع: خبرگزاری دانشجو