تمایل مردم به افزایش آزادی رسانه&shy ها

به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، بخش هایی از نتایج طرح ملی سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران منتشر شد که نتایج این پیمایش ملی نشان می دهد مردم ایران تمایل به آزادی رسانه ها دارند.

تمایل مردم به افزایش آزادی رسانه&shy ها

به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، این نتایج برگرفته از یک پیمایش ملی است که با جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال کشور (شهری و روستایی) و با تعداد نمونه آماری 4890 نفر در سال 1397 صورت گرفته است. در این طرح بیش از 20 شاخص فرهنگ سیاسی مردم ایران مورد سنجش قرار گرفته است. شاخص حمایت از آزادی رسانه ها با چهار گویه زیر مورد سنجش قرار گرفته است به گونه ای که در هر گویه جوابگو می بایست نظر خود را بر روی طیف پنج قسمتی (کاملاً مخالفم، مخالفم، مردد، موافقم و کاملاً موافقم) اعلام کند:

1. روزنامه ها و سایت ها باید آزاد باشند تا واقعیت ها را، هر چه هست بنویسند و حکومت حق ندارد جلوی آن ها را بگیرد.

2. هر فرد یا گروهی حق دارد در روزنامه، مجله یا کتاب از حکومت، افراد و سازمان های وابسته به آن انتقاد کند.

3. وجود رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور که تحت کنترل دولت نباشد به نفع همه مردم ایران است.

4. حکومت حق ندارد مانع استفاده مردم از رادیو و تلویزیون های خارجی یا اینترنت گردد.

در هر کدام از گویه های فوق اگر کسی با گویه­ مورد نظرکاملاً مخالف باشد نمره یک یعنی حمایت خیلی کم از آزادی رسانه­ ها و اگر کسی با گویه مورد نظر کاملاً موافق باشد نمره 5 یعنی در گروه حمایت خیلی زیاد از آزادی رسانه ها دسته بندی ­شده است.

در خاتمه از جمع 4 گویه مورد نظر شاخص حمایت از آزادی رسانه ها بر روی طیف 0 تا 100 محاسبه شده که هر چه نمره فرد به 0 نزدیک تر باشد نشان دهنده حمایت کم و هر چه به 100 نزدیک تر باشد نشان دهنده حمایت زیاد از آزادی رسانه ها است.

نتایج مربوط به شاخص حمایت از آزادی رسانه ها نشان می­ دهد در مجموع میانگین حمایت از آزادی رسانه­ ها بر روی طیف 0 تا 100 برابر با 64.94 بوده است از نقطه وسط طیف(عدد 50) بالاتر است. میانگین این شاخص در پیمایش سال 1384 که با همین سؤالات صورت گرفته است برابر با 60.87 بوده است.

یافته های تحقیق حاکی از آن است که حمایت مردان از آزادی رسانه ها اندکی نسبت به زنان بیشتر است به این ترتیب که میانگین حمایت زنان از آزادی رسانه ها 63.2 و میانگین حمایت مردان از آزادی رسانه­ ها 66.6 بوده است که این تفاوت از نظر آماری معنادار است. در بین گروه های سنی نیز با افزایش سن حمایت از آزادی رسانه ها کمتر می گردد به این ترتیب که میانگین این شاخص در گروه سنی 18 تا 29 ساله برابر با 68 و در گروه سنی بالای 50 سال برابر با 61 است. همچنین تحصیلات نیز باعث تفاوت در میزان حمایت از آزادی رسانه شده است به این ترتیب که میانگین این شاخص در بین افراد بی سواد 55 و در بین افراد دارای تحصیلات عالی(کارشناسی ارشد و دکتری) 72 بوده است.

در یکی از سؤالات مربوط به این شاخص، جمله وجود رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور که تحت کنترل دولت نباشد به نفع همه مردم ایران است به جوابگویان ارائه شد که در مجموع 42.3 درصد موافق و 24.1 درصد مخالف این جمله بوده اند. مابقی نیز یا مردد بوده یا اظهار نظر نکرده اند.

در یکی از سؤالات دیگر این شاخص 61.8 درصد مردم موافق این جمله بودند که روزنامه ها باید آزاد باشند تا واقعیت ها را، هر چه هست بنویسند و حکومت حق ندارد جلوی آن ها را بگیرد و در مقابل 14 درصد هم مخالف بوده­ اند. بقیه نیز یا مردد بوده یا به سؤال پاسخ نداده ­اند.

طبق اعلام روابط عمومی ایسپا، موج دوم پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و با مشارکت مرکز بررسی­ های استراتژیک ریاست جمهوری، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در اردیبهشت امسال انجام شد. موج اول پیمایش در سال 1384 توسط ایسپا صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تمایل مردم به افزایش آزادی رسانه&shy ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایل مردم به افزایش آزادی رسانه&shy ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید