عدم اتصال شهرداری تهران به درگاه خدمات الکترونیکی دولت
به گزارش نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: خدمات الکترونیکی شهرداری تهران در دفاتر خدمات الکترونیکی شهر ارائه می شود و هنوز به پنجره خدمات الکترونیکی دولت متصل نشده اند.
به گزارش باشگاه نقد و بررسی کالاهای دیجیتال، شهرداری یکی از نزدیک ترین نهاد ها جهت ارائه خدمات عمومی به مردم است که با توسعه این خدمات شهفرایندان از شهرداری انتظار دارند که دسترسی به کلیه خدمات شهرداری به صورت ساده و بدون محدودیت های درون سازمانی و مکانی باشد.
ارائه خدمات شهری به صورت الکترونیکی مزیت های بسیاری دارد. به عنوان مثال زمانی که شهفرایندی برای انجام کاری به شهرداری مراجعه می کند و با مسائلی نظیر سیستم های نامنظم کاری و بوروکراسی های اداری روبرو می شود که این موضوع باعث می شود انجام یک فعالیت اداری فرآیند ثابت و معینی را طی نکند و با الکترونیکی شدن این خدمات مراجعه کنندگان می توانند به جای مراجعه به محل فیزیکی شهرداری به محل مجازی آن ها بر روی شبکه اینترنت مراجعه می کنند و تمام کار های اداری خود را بدون هیچگونه واسطه ای انجام دهند.
الکترونیکی شدن فرآیند ها بسیاری از مسائل شهفرایندان در جهت دسترسی به خدمات شهری را آسان می کند و فرایند انجام کار ها را سرعت می بخشد.
به همین علت دفاتری تحت عنوان دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تشکیل شده تا مردم بتوانند کار های خود را بدون مراجعه به محل شهرداری در این دفاتر انجام بدهند.
تاسیس این دفاتر از طریق شهرداری جهت ارائه خدمات سریع با کیفیت شهفرایندان، ساده سازی مراحل انجام کار های اداری خدماتی، جلوگیری از سفر های متعدد شهری و فراهم کردن امکان ارائه خدمات غیرحضوری انجام شده است.
صدور انواع پروانه های ساختمانی، ارائه خدمات نظارت فنی، خدمات کسب و پیشه، خدمات مربوط به تفکیک و تجمیع، استعلام ها، پیگیری شکایات شهفرایندان، خدمات مرتبط با مودیان پرداخت عوارض، حوزه خدمات شهری، حوزه فنی و عمرانی، حوزه حمل و نقل و ترافیک، حوزه املاک و مستغلات، از جمله فعالیت هایی است که به دفاتر خدمات الکترونیک شهر سپرده شده است.
شهفرایندان، اما بعضا از ارائه خدمات این دفاتر ناراضی هستند.
مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مسائل دفاتر خدمات الکترونیک شهر گفته بود: نبود شفافیت در فرایندها، وجود فرایند های موازی، وجود بروکراسی اداری زمانبر، اشکالات حقوقی، اعمال سلیقه در سطح منطقه ها و عدم تحول طی سال های گذشته از جمله مسائل این دفاتر است.
با وجود ارائه بعضی از خدمات شهرداری در دفاتر خدمات الکترونیکی شهر، باید بر اساس بند و تبصره هفت قانون بودجه که عنوان می کند کلیه دستگاه های اجرایی و نهاد های عمومی مکلف شده اند که تا انتها شهریور 1401 اقدام به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود کنند و حداقل سی درصد از خدمات پرکاربرد خود را به صورت کاملا غیر حضوری و برخط به مردم ارائه دهند شهرداری تهران هم خدمات خود را تا انتها شهریور امسال به درگاه خدمات الکترونیکی دولت متصل کند.
سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص مقدار اتصال خدمات شهرداری تهران به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت گفت: خدمات الکترونیکی شهرداری تهران در همان دفاتر خدمات الکترونیکی شهر ارائه می شود و هنوز به پنجره خدمات الکترونیکی دولت متصل نشدند.
نادعلی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات گرفته شده از مرکز فاوا شهرداری تهران هماهنگ های لازم با درگاه الکترونیکی خدمات دولت در حال انجام و مقدمات آن فراهم شده است که بعضی از خدمات شهرداری تهران که قابل ارائه است در پنجره خدمات الکترونیکی دولت ارائه شود.
وی اضافه کرد: دفاتر خدمات الکترونیکی شهر به علت اینکه به صورت تخصصی خدمات شهری را انجام می دهد و متخصصین در این دفاتر حضور دارند بعضی از خدمات امکان ارائه در پنجره واحد خدمات هوشمند دولت را ندارد.
سخنگوی شورای شهر تهران شرح داد: هم افزایی برای اتصال خدماتی که در درگاه خدمات الکترونیکی دولت قابل ارائه باشد در حال انجام است، اما خدمات تخصصی شهرداری در همان دفاتر خدمات الکترونیکی شهر انجام خواهد شد.
حال باید دید با توجه به اینکه تنها 26 روز تا انتها مهلت قانونی برای اتصال خدمات شهرداری تهران به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت به جای مانده آیا این خدمات به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت متصل خواهد شد؟
منبع: فرارو